Miben más egy elektromos autó szerviz?

By | 2020.10.13.

Elektromos autó szerviz: mi a helyzet a piacon?

Hagyományos üzemű autószerelő műhelyben minden autótulajdonos megfordult már. Az elektromos autó szerviz azonban egyelőre nem annyira elterjedt, mert az elektromos autók még viszonylag újak a piacon. Szerencsére a népszerűségi folyamatosan és meredeken növekszik, 2018-ban több, mint 500 darabot értékesítettek Magyarországon. A rendszeres karbantartás ezeknél a gépjárműveknél is fontos, de esetükben másra kell odafigyelni. Műszaki sajátosságai miatt nem minden szerviz alkalmas arra, hogy egy ilyen jellegű autót a szárnyai alá vegyen. A villanyautók hajtásláncának karbantartása és javítása egészen más tudást kíván, mint a hagyományos benzines vagy dízelautóké. Egy elektromos rendszer sokkal kevesebb mozgó alkatrészből áll, és jóval kevésbé komplikált, mégis a nagyfeszültségű akkumulátorokkal, a vezérlőelektronikával és a hajtóművel még a legdörzsöltebb sufni szerelő sem tud elsőre mit kezdeni. Tehát az otthoni bütykölést felejtsük azonnal el! Kitartó kutatómunka kell ahhoz, hogy a közelünkben megtaláljuk ezt a helyet, egy elektromos autó szervizt. Főleg, mert nagyon kevés olyan műhely van, ami rendelkezik a gyári támogatás biztosításához szükséges képzett szakemberekkel és engedélyekkel. Bővülés persze van, hiszen egyre növekszik az ilyen autó tulajdonosok száma, csak nem ugyanabban a tempóban, mint a vásárlásoké.

Elektromos autó szerviz: hogyan kell elképzelni?

Az elektromos autó szerviz falai között nem szkafanderes csodabogarakkal találkozik majd az ember, akik a tetőtől-talpig fel vannak szerelkezve. Az igaz, hogy a nagyfeszültségű rendszerek megbontásánál körültekintőbbnek kell lenni és szükséges néhány extra szerszám, biztonsági, jellemzően elektromosan szigetelő eszköz, de közel sem annyira látványos egy ilyen műhely, mint elsőre képzelnénk. A legfőbb eltérés ugyanis a szerelők tudásában rejlik. Csak külön tanfolyam és vizsga után nyúlhat valaki az autó nagyfeszültségű, elektromos rendszeréhez. A legnagyobb látványosság egy elektromos autó szerviz csarnokában a 300 kilogramm körüli akkumulátor kiemelésére szolgáló eszköz, amely egyébként meglepően egyszerű felépítésű. Tehát nem fogunk átlépni egy sci fi színfalai közé, ha betesszük egy ilyen szervizbe a lábunkat.

Egyszerű átvizsgálásra bármely műhelyt felkereshetjük, ahol az átvizsgálást a gyártó utasításai szerint végzik el. Nagyfeszültségű rendszerekhez azonban csak arra képzett elektromos autó szervizekben és a megfelelő berendezéssel rendelkező szervizműhelyekben nyúlhatnak hozzá. https://cool-mobil.hu/hibrid-es-elektromos-auto-szerviz/ is egy a néhány közül. Már a munka megkezdése előtt is balesetveszélyes hozzányúlni a villanyautóhoz. A problémamentes elvégzéshez elengedhetetlen, hogy ellenőrizzék, valóban feszültségmentes-e a rendszer. Mivel ezek ennyire speciális munkafolyamatok, szinte biztosak lehetünk abban, hogy mindent az előírt feltételeknek megfelelően fognak végezni.

Elektromos autó szerviz: mennyibe kerül mindez?

Az elektromos autók jellemzően strapabíróbbak, kevésbé kopnak, ezért ritkán szorulnak nagyobb volumenű javításra. Ezekben az esetekben is általában tervezési hiba vagy túlfeszültség áll a dolog mögött. Újdonsült tulajdonosként nyilván nem fogunk örömünkben táncot járni, ha kiderül, hogy autónk szériahibás, de jó tudni, hogy az elektromos autók megbízhatónak számítanak. Ugyanakkor, ami elromolhat, az el is romlik, így egyre nagyobb szükség van szakszervizekre, ahol nem csak komplett blokkokban hajlandók javítani a járműveket, hanem alkatrészeket is cserélnek. A költsége magasak, e nem igen lehet szépíteni. Ráadásul a másik oldalról, a szerviz oldaláról nézve sem éri meg csakis kizárólag elektromos autó szervizzel foglalkozni. A rizikó magas. Szerencsére ezeknél a gépjárműveknél nem kell foglalkozni a belső égésű motorral rendelkező autók tipikus hibáival: nincsenek gyújtógyertyák, nincs kipufogó, nincs sebességváltó. De ide tartoznak olyan alkatrészek is, mint a levegőszűrő, üzemanyagszűrő és olajszűrő, motorhűtés és gyújtógyertyák etc. aga a motor tulajdonképpen nem igényel karbantartást, mivel az elektromos autók kopó-csúszó érintkező nélküli váltakozó áramú szinkron motorral működnek. Cserébe más okozhat bajt. Például az akkumulátor. Az elektromos autók szíve ez az alkatrész. A legtöbb elektromos jármű Li-ion akkumulátorral felszerelt. Aki igazán jót akar az akkumulátorának, az hosszú ideig nem engedi a jármű töltöttségi szintjét 20 százalék alá csökkenni. A meghibásodás még így sem kizárható és ez az alkatrész bizony egyáltalán nem olcsó.

A hiányzó kopó alkatrészek és rendszeresen cserélendő dolgok hiánya miatt az elektromos autó szerviz költségei a rendszeres ellenőrzésekkor akár 35% kedvezőbb lehet, mint egy belső égésű gépjármű esetében. De ilyenkor nincs szó alkatrészcseréről.